Plánujete koupit vůz na inzerát? Jistě není člověka, který by vás hned nevaroval: „Hlavně dávej bacha a pořádně si to auto prověř.“ Co přesně to ale znamená? A je vůbec taková prověrka ve vašich silách?
Ale jo, zvládnete to, jde jen o to, kolik času a peněz chcete do kontroly investovat? Zadarmo to nebude a času vám to taky sežere dost.
Asi už víte, že nestačí mít peníze jen na úhradu kupní ceny. Potřebujete mít odloženo mnohem víc. Pořizujete přece ojetinu, do níž předchozí majitel v poslední době stěží vrazil bůhvíjak velké peníze. Chce to mít finance do rezervy na nečekané opravy a náhradní díly, ale také na nové pneumatiky, dálniční známku a úhradu pojistky. K této částce (mělo by to být minimálně 10 až 15 tisíc korun) ještě přičtěte peníze na prověrku auta před koupí.
Krajně rizikovou variantu, že byste se na to vykašlali, v tomto článku pomíjíme. A pomíjíme i možnost, že se spokojíte se spočítáním škrábanců na karoserii, kontrolou autorádia a ověřením, jestli je v autě držák na kelímek s pitím.
S příbuzným v zádech. Stačí to?
Možná vezmete s sebou na obhlídku bratrance. To je dobrý nápad v případě, že bratranec je automechanik a může auto důkladně prohlédnout v dílně. Jestli je jeho jedinou kvalifikací brigáda na recepci fabriky na výrobu volantů, stačit to nebude. Pokud neumí vysledovat například prosakující olej do chladicí kapaliny nebo určit stav motoru, je vám jeho asistence na houby.
Potřebujete odborné oko, které podrobně prozkoumá auto zvenčí i zevnitř, prohlédne motor i podvozek, vyhodnotí kvality vozu při zkušební jízdě. Neujde mu počínající koroze, amatérsky provedené oprava ani nefungující bezpečnostní prvky. Jistě tušíte, že láhev whisky je za takovou službu fakt málo. Zvlášť když s největší pravděpodobností nevezmete hned první vůz, ale prohlédnete si další čtyři.
Papíry straší toho, kdo jim nerozumí
Možná je auto technicky v cajku. Ale papírově? Potřebujete mít jistotu, že není kradené, v exekuci ani na něm „nevisí“ nesplacený úvěr či leasing, nemá přetočený tachometr. Případně chcete vyloučit, že automobil nejezdil jako taxík a nemá za sebou žádnou velkou nehodu. A pak je tu ještě kontrola velkého a malého technického průkazu, servisní knížky a protokolů ze servisních kontrol.
Specializovaná firma si za takové prověření dokumentů k autu naúčtuje minimálně pětistovku, leckdy i tisíc korun. A tuto částku opět vynásobte, protože jak už jsme řekli, málokdy člověk hned napoprvé natrefí na správné auto. K ceně za ohledání přičtěte ještě cestovní náklady a svůj čas.
Máte to zapotřebí?
Nechceme vám říkat, co máte dělat ani jak se rozhodnout. Tak snad jen poznamenáme, že autobazary mají prověřování stavu prodávaných aut v popisu práce. Věřte, že je zajímá víc než jen tachometr a počet majitelů. Auta, která jsou v jejich nabídce, už představují zrna vybraná z hromady plev.
Certifikované bazary například kontrolují v případě technického stavu asi 100 položek. A u administrativního prověření mají přístup do databází a registrů, kam běžní smrtelníci nemají přístup.
Autor: red