Chystáte se prodat, nebo koupit auto? Jedním z „lejster“, která jsou k převodu vozu na nového majitele potřeba, je protokol o evidenční kontrole. Doteď platil 30 dní, ministerstvo dopravy nyní navrhuje zákonnou úpravu s prodloužením na dva roky. Proč je to dobrý nápad? Třeba i proto, že pár stovek ušetříte.
Protokol o evidenční kontrole vydává Stanice technické kontroly (STK) jako potvrzení, že stav auta odpovídá údajům uvedeným v technickém průkazu. Tento doklad ale nesmí být v okamžiku, kdy auto přepisujete, starší než 30 dní. Ministerstvo dopravy nyní v novele zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích navrhuje prodloužit časový limit na dva roky. Což je rozumné.
Je jisté, že prohlídka má vypovídací hodnotu v den, kdy auto zkontrolujete. Ale co další den? Nebo za týden či za dva? Kdo zaručí, že se na voze během té doby nic nezmění a z protokolu se tak nestane bezcenný papír? „Lhůta 30 dnů nového vlastníka nijak nechrání,“ říká Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA).
Na dvou letech se shodla celá Evropa
Ani autobazary nevnímají evidenční kontrolu jako svou ochranu. I ony kupují vozy de facto „z ulice“ a zároveň nesou plnou odpovědnost za jejich vady. Prodloužení platnosti evidenční kontroly na dva roky však vnímá Petr Přikryl jako velmi rozumné: “Evidenční kontrola by měla mít stejný časový interval jako technická prohlídka, která je nastavena ve dvouletých intervalech. Tato doba se ustálila a sjednotila jako optimální v celé Evropě.“ A jak dodává, protokol z STK, byť rok starý, je při přepisu auta dostatečně vyhovující.
Při koupi ojetého auta byste si tedy měli pohlídat, aby nemělo propadlou technickou kontrolu a aby kupní smlouva obsahovala údaj o stavu tachometru. Evidenční kontrola, za kterou byste zaplatili osm stovek, by vám žádnou další jistotu nepřinesla.