Co je pro Čechy při výběru ojetého vozu nejdůležitější? Prim hraje cena, spotřeba paliva a provozní náklady. Při jeho hledání neváhají využít nabídku na internetu, stále však preferují osobní nákup. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu výzkumné agentury Ipsos.
Průzkum jasně ukazuje, že ojeté vozy se u Čechů těší dlouhodobé oblibě. 73 % z nich si ojetý automobil v minulosti pořídilo, dalších 11 % pak o jeho koupi uvažuje. Jednoznačně nejpopulárnější jsou ojetiny v Ústeckém kraji (84 %), nejméně pak v Praze (57 %). Zjednodušeně se tak dá říct, že čím menší obec, tím větší zastoupení ojetých vozů. Jen každý desátý obyvatel obce pod 1 000 obyvatel nevlastnil ani neplánuje pořizovat si ojeté vozidlo, zatímco ve městech nad 100 000 obyvatel se číslo vyšplhalo až na 26 %.
Důraz na cenu
Pokud se zaměříme na to, co hraje pro Čechy při výběru ojetého automobilu největší roli, jsou to právě náklady spojené s pořízením a provozem vozu. Žebříčku vévodí pořizovací cena, která je důležitá pro 4 z 5 Čechů. Následuje jí spotřeba (61 %) a ostatní provozní výdaje, jako pravidelný servis nebo nutné opravy (50 %). Naopak jedním z nejméně zmiňovaných požadavků je konkrétní barva. Na té záleží jen každému osmému dotazovanému (12 %). Podobně na tom je délka záruky či konkrétní prodejce (11 %). Na samém chvostu se pak nachází země výroby, která je podstatná pouze pro jednoho z deseti dotazovaných.
V odpovědích na tuto otázku se též nejvíce projevily rozdíly mezi muži a ženami. Muži si například daleko více potrpí na konkrétní značku či model auta (48 % vs. 34 %). Naproti tomu ženy daleko více než jejich mužské protějšky hledí na finanční výdaje spojené s vlastněním automobilu – jak spotřeba (68 % vs. 56 %), cena (83 % vs. 78 %), tak i ostatní provozní náklady (54 % vs. 47 %) jsou důležitější pro ženy než pro muže.
Online vs. osobní prodej
Průzkum ukázal, že Češi si před samotným pořízením rádi nejprve „zmapují prostředí“. Zpravidla též kombinují možnosti, jak se s potenciálním vozem seznámit a neomezují se pouze na jeden zdroj nabídek. Skoro dvě třetiny z nich (62 %) při výběru ojetého automobilu procházejí nabídku na internetu a každý desátý Čech neváhá prohlížet i zahraniční stránky. Průzkum zároveň poukázal na zajímavý fenomén – to, že Češi auto na internetu vybírají, automaticky neznamená, že ho skrz něj i pořídí. Nejčastěji totiž sáhnou po vozu z autobazaru (38 %). Českých a zahraničních webových stránek pro samotné pořízení vozu využije jen 28 % z nich. Při výběru toho správného vozu buďte obezřetní, vybírejte ze široké nabídky certifikovaných autobazarů.
Zdroj. www.elogistika.info