Po aféře Dieselgate, která vypukla v roce 2015, se zdálo, že éra takzvaných „nafťáků“ pomalu, ale jistě skončí. Emisní skandál automobilky Volkswagen způsobil ve světě nebývalou hysterii a prodeje i samotná výroba automobilů s dieselovým pohonem znatelně poklesly. Nyní, čtyři roky poté, je ale vše jinak.
Obliba dieselů mezi zákazníky byla vždy vysoká. V České republice ještě nedávno tvořily vozy s naftovým pohonem 43% podíl na trhu, což je skoro polovina. Lidé si tento typ motoru pořizovali kvůli vlastnostem, které jim benzín nabídnout nedokáže. Tou první je bezesporu spotřeba, neboť dieselovému motoru stačí na 100 ujetých kilometrů řádově o dva až tři litry pohonných hmot méně. A to se na peněžence v dlouhodobém provozu rozhodně projeví. Další výhodou dieselu je skutečnost, že vozy s tímto pohonem tolik neklesají na ceně. Pokud tedy člověk plánuje svůj vůz za nějakou dobu zase prodat, má určitou jistotu, že za něj stále dostane solidní peníze. Třetí výhodou, kvůli které si lidé diesel pořizují, je jeho charakteristický zátah od spodních otáček. Díky vysokému kroutícímu momentu naftový motor zkrátka „táhne odspoda jako tank“ a nemusí se tolik vytáčet. A právě to na něm řidiči nejvíce milují.
Dieselgate a dočasný soumrak
Aféra Dieselgate všechny zmiňované výhody naftového pohonu doslova smetla ze stolu a způsobila kromě snížení prodejů i několik radikálních kroků. Prvním byl zákaz vjezdu dieselů kvůli emisím do center některých německých měst. K nim se postupně začala přidávat i další evropská města a všeobecná hysterie byla rázem na světě. Druhý radikální krok vzešel z řad samotných automobilek, když začaly určité modely prodávat pouze s benzínovými motory. Během vyšetřování aféry Dieselgate se ale zjistilo, že falešný software i podvodné emisní testy nutně nemusí znamenat vyšší, a tím pádem škodlivé hodnoty emisí. Několik studií prokázalo, že moderní diesely zas tolik neškodí, ba co více, často vykazují dokonce nižší emisní hodnoty než motory na benzín.
Renesance naftového pohonu
Obliba naftových agregátů se postupně vrací do stavu, který panoval před aférou Dieselgate. Například sedm z patnácti zavedených automobilových značek nabízejících dieselové motory v dubnu zvýšilo jejich zastoupení v rámci svých prodejů. Zároveň také některá evropská města ruší zákazy vjezdu do svých center. Posledním z nich je španělský Madrid, který tak učinil v červnu.
Naftovým agregátům tedy zdaleka neodzvonilo a kdo ví, jakého vývoje se u nich v budoucnu ještě dočkáme. Pokud patříte mezi ty, kteří na dieselový pohon nikdy nezanevřeli a vždycky jste si chtěli nějakého „nafťáka“ pořídit domů, zajděte se podívat do certifikovaného autobazaru a vyberte si. Pořizovací ceny nových dieselů jsou totiž poměrně vysoké, takže rozumnější volbou budou sice ojeté, leč zachovalé a důkladně prověřené vozy.