Jednou z nejvíce problematických oblastí je původ a historie vozu. Abyste se při koupi ojetiny nespálili, je dobré vědět, odkud vůz pochází, kdo s ním jezdil a co všechno se na voze za ty roky provozu dělalo či nedělalo.
Někteří nepoctiví prodejci se snaží historii vozu upravit tak, aby se jim auto snáze prodávalo. Častými praktikami jsou stáčení tachometru, omlazování stáří vozidla, maskování havárie a s tím související zatajené servisní úkony na vozidle. Nejrizikovější ojetiny jsou ty dovezené ze zahraničí, u kterých bývá původ často nejasný a spousta věcí špatně dohledatelných. Navíc se u nich také stává, že dovozci vůz stočí ještě před registrací v ČR a do záznamů se pak uvede pouze nový (stočený) stav tachometru…Proto raději vybírejte vůz s českou historií a nejlépe po majiteli, který jezdil pravidelně do servisu a má všechny úkony zaznamenané v elektronické servisní knížce.
K prověření historie také můžete využit některé servery, na kterých stačí zadat VIN kód daného vozidla a vám následně vyjede jeho kompletní historie, především stav tachometru a servisní úkony. Pokud například graf o vývoji počtu najetých kilometrů ukazuje určitý skokový nárůst, pokles nebo je dokonce dostupný jen od určitého roku, koupi takového vozu si raději rozmyslete.
To samé platí i pro nesrozumitelné servisní údaje, ze kterých není jasné patrné, jaké úkony se na autě prováděly. Není nic horšího než si koupit vůz, který prodělal těžkou havárii, takzvanou „totálku“, kdy byly jakýmkoliv způsobem poškozeny nosné části karoserie. Ta po takovém zásahu již neplní svou ochrannou funkci a z automobilu se tak stává doslova rakev na čtyřech kolech. Abyste veškerá rizika při koupi ojetiny minimalizovali, zkuste využít služeb některého z certifikovaných autobazarů, kde vám s nákupem i prověřením rádi pomohou.