Téměř čtyři tisíce Čechů mělo loni na dovolené v zahraničí problémy s autem. A příčina byla buď nehoda, nebo porucha. Otázkou tak zůstává, jak vaše auto na dlouhé cesty k moři připravit a na co si dát v jednotlivých zemích pozor.
Češi jezdí v letních měsících nejčastěji do třech zemí – na Slovensko, do Itálie a Chorvatska. Na Slovensku jsou povinnosti téměř totožné jako v České republice. V ostatních zemích by si však čeští řidiči měli dávat pozor na některá specifika. Například v Rakousku je zakázáno používat on-board kameru, která by neměla být umístěna ani na skle. Ve Francii je zase potřeba mít v autě alkohol tester. A samozřejmě nezapomínat na reflexní vesty, a to pro každého cestujícího jednu. Odborníci doporučují také pořídit si malý hasicí přístroj, který není v okolních zemích pro cizince v povinné výbavě. Na co si dát pozor, jsou náhradní žárovky. Paradoxně je musí automobilky dávat i k novým vozům, které už ke svícení používají nejmodernější technologie bez klasických žárovek.
Pokud vyrážíte na dlouhé cesty, je důležité zkontrolovat například funkčnost klimatizace. Zda je doplněná a má v pořádku filtry. Důležité je také zkontrolovat pneumatiky, hlavně jejich správnou nahuštěnost. „Až 70 % motoristů vyráží na cestu s podhuštěnými pneumatikami,“ říká k častému prohřešku Igor Sirota, mluvčí automotoklubu ÚAMK. Opomínání kontroly tlaku v pneumatikách je vůbec dlouhodobým problémem, ale nejvíce se to projeví právě při cestě na dovolenou. „Podhuštěná pneumatika zhoršuje ovladatelnost auta, zvyšuje spotřebu paliva a podle statistik patří mezi druhou až třetí nejčastější příčinu nehody při cestách na dovolenou,“ doplňuje Sirota. Rychle se otáčející měkká pneumatika se na dálnici, navíc u plně naloženého auta, přehřívá a velmi rychle opotřebovává.
Také si s sebou vezměte zásobu destilované vody, která se může hodit – ať už do ostřikovačů nebo především do chladiče. V náročných klimatických podmínkách jihoevropských zemí se může chladicí kapalina odpařovat rychleji, než jste z našich končin zvyklí.