Záruky na ojetá auta mají svá specifika, na co si dát pozor?
Prodávající vás musí před koupí seznámit se stavem vozu, včetně jeho vad. Není ale vada jako vada. Rozlišují se vady zjevné (zřejmé), které jsou patrné na první pohled (například zrezlý blatník) nebo na které vás prodejce upozorní. A dále existují vady skryté, které se projeví až po nějakém čase užívání auta (například vadná převodovka či klimatizace, stočený tachometr nebo chybějící airbag). Vady, které jsou uvedené v předávacím protokolu, reklamovat nelze. Prodávající tedy odpovídá pouze za vady (i skryté), které vůz má v době předání. A nesmíme zapomenout na právní vady. Na vůz může být vydáno zástavní právo, prodávající osoba nemusí být oprávněna disponovat s autem za účelem jeho prodeje, vůz může být kradený a podobně. Ve všech třech případech máte právo odstoupit od smlouvy.
Garanční doba je dva roky, smlouvou ji lze na rozdíl od nových aut zkrátit na rok. Při koupi od fyzické osoby je odpovědnost prodávajícího jenom půlroční.
Za potíže při reklamaci ojetiny si člověk často může sám: auto při koupi řádně neprohlédne (respektive nenechá prohlédnout automechanikem) a podepíše předávací protokol a smlouvu, aniž je obě celé důkladně přečetl. Při koupi vozu nechvátejte, nenechte se zmást nízkou cenou, předejdete tak budoucím problémům.
Když už ale k provalení vady dojde, nepanikařte. Velkou, ale kupodivu velmi častou chybou je, že majitel porouchaný vůz začne opravovat. Jenže to je z hlediska reklamace vyloženě špatný postup. Reklamace totiž vyžaduje, aby auto zůstalo v původním, tedy porouchaném stavu.
Jednoduché řešení neexistuje. Když koupíte ojetinu, nemáte v případě reklamace nárok na výměnu věci za bezvadnou – tedy na nové auto – ale pouze na slevu z kupní ceny nebo odstranění vady, a samozřejmě možnost odstoupení od smlouvy.